[WIO KONIKU!] WYALIENOWNI - Obcy remastered by RydygerART

Trochę o projekcie

Jak zapewne niektórzy z Was wiedzą raz na jakiś czas łapie mnie randomowa zajawka i tak dzięki grupie GameTrollTV przypomniałem sobie o bardzo starej (z ‘88) grze planszowej z elementami RPG „OBCY”. Gra wciąż wywołuje łezkę w oku u starych wyjadaczy przywołując wspomnienia za pomocą całkiem niezłych (jak na tamte czasy) grafik, ale z uwagi na przestarzałą (jakby nie było) miejscami mechanikę i szatę graficzną z trudem jest młodszym graczom podejść do niej na serio. Ponieważ od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem kupna fajnej gry w klimacie Obcego (a jest taka, lecz nie w moim budżecie), postanowiłem odświeżyć nieco ten zapomniany tytuł. Mam też nadzieję, że choć trochę zrekompensuje to długie oczekiwania na TeoltecoVia.

Analizując wszystkie nieoficjalne dodatki jakie udało mi się znaleźć w sieci do tej gry i sugestie wielu graczy zacząłem od liftingu zasad gry, tak aby zaimplementować te najlepsze, ale by dać przy tym graczom swobodę w dostosowaniu poziomu trudności do ich stylu rozgrywki. Tu muszę zaznaczyć, że był naprawdę spory bałagan, a gra z dodatkiem PREDATOR wydawała mi się wprowadzać taki chaos, że głowa mała.

Na bazie szkieletu zasad, który udało mi się poskładać w całość przebudowałem nieznacznie planszę do gry. Zależało mi by była spójna, bez dziwnych przeplatań heksów z prostokątami, kwadratami i całą resztą figur, więc skupiłem się na (już przestarzałych, ale nowszych niż pierwowzór) heksach. Nie obyło się oczywiście bez ofiar. Względem pierwowzoru ucierpiało kilka pól z dolnej części planszy ale nie sądzę, by przełożyło się to w sposób znaczny na dynamikę rozgrywki.
Plansza dostała też nowe pola symbolizujące działka, na które możemy odkładać magazynki i ujednoliciłem magazyn amunicji i broni – teraz to jeden i ten sam magazyn.

Nie obyło się też bez zmian pionków, kart postaci, tabeli wyników, czy żetonów. Wszystko rysowałem na nowo. Dodałem kartę pojazdu, która pełni rolę kontrolną stanu paliwa, a także (dla chętnych) powiększoną tabelę dla trybu HARDCORE.

Nie pamiętam jaki format miała plansza w oryginale, ale moja przystosowana jest do formatu A1 (4xA3).


Technicznie

Cały projekt dostosowany jest do druku cyfrowego z paletą barw CMYK. Próba drukowania czegokolwiek na zwykłej drukarce domowej może skutkować dużym przekłamaniem kolorów.

Cena druku cyfrowego (tylko taki polecam!) całego pakietu nie jest duża - mieści się w przedziale niedrogich gier wydawanych obecnie na rynku. Średnia cena druku w moim regionie za stronę A4 130g/m to 3,40zł. Strona formatu A3, to podajże 13zł. W sumie zmieściłem się w 70zł z laminowaniem i docięciem wewnętrznych krawędzi planszy, ale bez drukowania kolorowej instrukcji i wersja testowa była dożo mniej czytelna do wycinania. Pokusiłem się też o wydruk na nieco większym formacie bo (jak dobrze pamiętam to) C3 o podwyższonej gramaturze. Efekt (przed połączeniem arkuszy) widoczny na miniaturce.




No właśnie jak już jesteśmy przy wycinaniu… Trwa to trochę i nie obyło się bez dodatkowej pary rąk, a i tak wycinaliśmy ok. godzinę wszystkie elementy i kolejne pół poświęciłem na precyzyjne spasowanie pionków. Nie obyło się bez prób „na korek od wina”, ale ostatecznie pomysł z podstawkami z papieru okazał się lepszy.



Żetony i pionki są tak przystosowane, że na oryginalnym formacie mieszczą się z luzem, ale jeśli ktoś pokusi się o wydrukowanie planszy w mniejszym formacie też powinno dać się grać.

W zestawie znajdują się:
  • Dokumenty w formacie A4. Są to głównie katy postaci, żetony, pionki, karty zadań itp. gotowe do druku z formatu PDF.
  • Zasady gry w wersji kolorowej, rozbudowanej w dwóch wersjach – ekran, przystosowany do szybkiego przeglądania na telefonach i tabletach, a także wersja do druku (CMYK).
  • Zasady gry w wersji kompaktowej gotowe do wydrukowania na zwykłej domowej drukarce.
  • Oczywiście jest również plansza podzielona na cztery arkusze w trzech możliwych formatach dla drukarni PDF (najpopularniejszy), TIFF (równie popularny, ale stosowany nieco rzadziej) i PNG (jako ostatnia deska ratunku, gdyby coś szło nie tak).
  • Dwie tapety na pulpit ;)




Paczka dostępna jest do pobrania pod tym linkiem przez nieograniczony czas.
(Patrz UPDATE na dole ⬇)

Po rozpakowaniu zajmuje 2,33GB miejsca na dysku ;)

Hasło do paczki: RydygerART_XD

Gdyby link wygasł, proszę o wiadomość na mój fanpage. Tam również proszę umieszczać wszelkie sugestie i uwagi dotyczące projektu.

Na koniec pozostaje mi już tylko życzyć Wam następnych setek godzin udanej zabawy i bezproblemowego wydruku.

P.S.
Wiem jakimi prawami rządzi się internet, ale jeśli chcesz rozpowszechniać lub powielać w różnych serwisach ten projekt, to proszę zapytaj się chociaż, czy wyrażam na to zgodę ;)


[UPDATE 21.03.2020] 

LŻEJSZA PACZKA 03.2020!

  • Odchudzono instrukcje PDF
  • Dodano instrukcję rozszerzoną w wersji do wydrukowania - [PRINT]
  • Dodano instrukcję rozszerzoną w lekkiej wersji na urządzenia mobilne - [PREVIEW]
  • Do pobrania nowa odchudzona paczka!
LŻEJSZA PACZKA 01.2022!
  • Odchudzono pliki PDF
  • Poprawiono planszę do druku.
Masz uwagi lub sugestie? Pamiętaj by się nimi podzielić ;)



Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Nie ma za co 😉 Życzę wielu godzin udanej zabawy 💪

      Usuń
  2. Wielkie dzięki za Twoją pracę. Gra wydrukowana, wycięta i ograna. W najbliższą sobotę kolejna sesja z dziećmi :) Od dłuższego czasu polowałem na Obcego z 1988 roku, min pytając po znajomych, o których pamiętałem, że mieli ją wiele lat temu. Niestety nikt już jej nie ma. Wydanie ponad dwustu złotych za trzydziestoletnią grę też nie wchodziło w grę. Dlatego tym bardziej jestem wdzięczny za ogrom pracy włożonej w ten projekt. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezmiernie mi miło. Nie robiłem tego ani dla pieniędzy, ani dla siebie, ale właśnie dla takich ludzi 😊
      Szkoda, że projekt nie zyskał większego rozgłosu, bo w planach był dodatek Predator, tryb solo i poprawa niektórych aspektów wizualnych. Niestety odpowiedzi od graczy mimo wielu pobrań praktycznie nie było 🤷🏻
      Nie mniej może kiedyś jeszcze do niej wrócę...
      Tymczasem życzę raz jeszcze wielu godzin dobrej zabawy.

      Usuń
  3. A mnie by interesował tryb solo:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć. Nie wiem, czy jest o tym wspomniane, ale pracowałem nad trybem solo. Podobnie jak nad dodatkiem Predator. Niestety przez lata nie było odzewu na temat gry, czy mojej wersji, więc go porzuciłem.
      Mogę jednak podpowiedzieć, że jedną z opcji automy obcych było: "W Turze Obcych, rzuć kością by określić poziom potworów. Następnie rzuć kością aby określić w którym gnieździe Obcy się namnażają.
      Obcy zawsze poruszają się najkrótszą drogą do najbliższego badacza".

      Niestety nie pamiętam już jakimi kośćmi się rzucało. Z tego, co pamiętam gniazd było dość niefortunnie pod jakąkolwiek, dlatego ostatnie gniazdo oznaczało się dodatkowym znacznikiem i przy kolejnym namnażaniu odliczało się zgodnie z ruchem wskazówek zegara ilość wyrzuconych oczek, np. Jeśli w poprzedniej rundzie Obcych namnażałeś ich w pierwszym gnieździe u góry, po lewej stronie (w okolicy śluzy ewakuacyjnej 2), a teraz wyrzuciłeś 5 i 3, to teraz powinieneś namnożyć w Holu (l. dół), Obcych o łącznej wartości 5 - zachowując zasadę, że namnażasz z puli te najsilniejsze). Jeśli brakuje ci Obcych o sile 5, to namnażasz kolejne słabsze, tak aby ich siła wynosiła co najmniej 5 - PRZYKŁAD: 4+1; 3+2; 3+1+1; 2+2+1 itd.

      To tyle, co mogę przytoczyć z pamięci. Mam nadzieję, że otworzy to drogę do własnych testów.

      Nie ukrywam, że lubię ten projekt i grę i chętnie bym kiedyś do niego wrócił, gdyby było dla kogo to robić.

      Usuń
    2. Znalazłem jakiś stary dokument z dosłownie kilku testów solo. Może coś pomoże:
      https://drive.google.com/file/d/1HJgoQYYcGHhU6zBJi80UoeOanBM-WqIP/view?usp=sharing

      Usuń
  4. Czy te "pokrzywione" tunele, nie utrudniają Marine's za bardzo strzelania? Rozumiem, że każda potyczka w nich musi odbywać się w zwarciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę przeszkadzają i o to poniekąd chodziło, ale jeśli grupa woli grać wg. starego układu, gdzie korytarze były proste, to nic nie stoi na przeszkodzie, byście traktowali je jakby kolejne pola były w linii prostej ;) Grunt to dobra i nieskrępowana zabawa.

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dlaczego w kartach wydarzeń i kartach zadań notorycznie popełniany jest ten straszny błąd ortograficzny - korzystać piszę się przez "rz" więc jak widzę "kożystać" to krew zalewa. Można przecież było sprawdzić przed publikacją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Błędy się zdarzają, ale gdybym miał jakikolwiek feedback, to może udałoby się go wyłapać wcześniej. Niemniej dziękuję za uwagę. W kolejnych wersjach na pewno już się nie pojawi.

      Usuń

Prześlij komentarz