[GRAFIKUJE] Cel: komiks część 2

What skills are needed to draw?

Czyli jakie umiejętności powinniśmy opanować by usprawnić nasz warsztat.

Wstęp

Na wstępie muszę serdecznie podziękować Davidowi Revoy za udzielenie praw do jego grafik i podparcia się jego własnym artykułem. Bez wątpienia ten felieton nie miałby racji bytu bez jego zgody choćby przez wzgląd na to, że sam takie umiejętności dopiero wypracowuję i mógłbym być źle zinterpretowany np. że się wymądrzam itp. Przypominam, że celem tej serii jest jedynie zwrócenie uwagi na ważne dla nas (rysowników amatorów) zagadnienia które po chłodnej analizie mogą tylko usprawnić naszą pracę.

David Revoy

Kim jest David Revoy? Wikipedia na jego temat milczy ale jak można szybko się przekonać jest to (w kilku słowach) z pochodzenia francuz, który swoim nazwiskiem sygnuje i promuje Krite. Tworzy darmowy webkomiks „Pepper & Carrot”, a o sukcesie komiksu może świadczyć fakt iż jest tłumaczony na 18 (!) języków, a ostatnimi czasy przy współpracy firmy Interactive Box wydaje wersje swojego komiksu na urządzenia mobilne do nabycia (za free oczywiście) w Google store. O jego nagrodach, współpracy i publikacjach na przełomie piętnastu lat możecie przeczytać pod tym linkiem.

Co on na to?

Jak sam przyznaje często dostaje maile z pytaniami „co jest nie tak z moim rysunkiem”. Często amatorzy rysunku popełniają kilka podstawowych błędów które wpływają na odbiór końcowy takich prac. Jak wiecie, wcześniej wspominałem o kanonie który jest podstawą podstaw ale to, jak zaraz się przekonacie jest kroplą w morzu błędów które psują prace. W odpowiedzi na maile David wypunktował najczęściej popełniane błędy. Jeśli kiedyś będziecie zachodzić w głowę co jest nie tak z Waszym rysunkiem proponuję wrócić do tej listy i chłodnym okiem przeanalizować co nie wyszło. Już sama świadomość co robicie źle pozwoli skupić się na problemie i go z czasem wyeliminować.

Do rzeczy

1. Perspektywa

Czym jest: Sztuka odwzorowania trójwymiarowych obiektów na dwuwymiarowej powierzchni Cel: Nie rysuj gładkich powierzchni. Symuluj głębię. Jak usprawnić: Staraj się rysować siatki perspektyw obiektów o różnych kształtach (kwadraty, koła itp. ..) i obserwuj jak zmieniają się proporcje.

Obrazek oparty na perspektywie z dwoma punktami zbiegu (czerwony i zielony)

2. Proporcje

Czym jest: Stosunek porównawczy wielkości pomiędzy wszystkimi obiektami sceny. Cel: Określenie wielkości obiektów na podstawie szacunkowych wielkości względnych. Jak usprawnić: Zapamiętuj proporcje i ucz się technik zapamiętywania ich by łatwiej budować sceny.

 Schematyczny sposób przedstawienia proporcji w rysunku (po lewej) i szkicu (po prawej)

3. Anatomia

Czym jest: Studium ciała- kanon. Cel: Ćwicz rysowanie realistyczne, rzeczy cię otaczających (ludzi, zwierzęta, rośliny, ale również pojazdy etc… ) Jak usprawnić: Zwróć uwagę na stawy, kościec i mięśnie. Zwróć uwagę jak to działa i jak wszystko współgra ze sobą.

na lewo: studium dłoni, centrum: studium szkieletu, po prawej: Badanie mięśni

4. Kompozycja

Czym jest: Umiejętne rozmieszczenie elementów wizualnych tworzących harmonię. Cel: Tworzyć kompozycję przyjemne w odbiorze. Jak usprawnić: Ćwicz formę zmieniając rozkład chmurek i kadrów by zobaczyć jak zmienia się sens przekazu.

Różny rozkład ramek przed rozpoczęciem prac

5. Światłocień

Czym jest: Światło i cienie wyrażone kolorem. Cel: Stworzyć iluzję światła śledząc jak układają się cienie, by stworzyć odpowiedni nastrój. Jak usprawnić: Obserwuj jak różne materiały i rzeczy odbijają światło i jaki cień rzucają. Zwróć uwagę np. na refleksy na wodzie, cień z lotu ptaka czy w perspektywie.

Na lewo: rozproszenie światła z uwzględnieniem różnych materiałów,, na prawo: jasny Wykorzystanie refleksów do podkreślenia głębi cienia

6. Krawędzie

Czym jest: Sposób przedstawienia sylwetek i kształtów. Cel: Ułatwienie odbioru obrazu/ kompozycji poprzez nakładanie obiektów i kształtów na siebie, co zwiększa poczucie głębi. Jak usprawnić: Ćwicz różne formy krawędzi- twarde, miękkie i rozmyte w różnych typach rysunku np. ciężki, ruch lub duchy oraz rysunek konturowy.

Centrum i lewa strona: zastosowanie różnych typów krawędzi w obrazie,
Na prawo: Wykorzystanie grubości linii w rysunku konturowym

7. Kolor

Czym jest: Sztuka doboru barw poprzez nasycenie, odcień i ton Cel: Oddanie żywiołowości, nastroju i emocji. Jak usprawnić: Wypróbuj różne zestawy barw np. obraz monochromatyczny- czyli obraz z wielu odcieni jednej barwy. Zwróć uwagę jak zmienia się emocjonalny przekaz i znaczenie.

Górny lewy róg: 3 kręgi w kolorach reprezentujących palety używane do tego obrazku; trzy uzupełniające się odcienie.

8. Gestykulacja i mimika

Czym jest: Sztuka przedstawienia ruchu lub emocji w statycznym rysunku. Cel: Ożywić ekspresję poprzez dodanie ruchu statycznym przedmiotom. Jak usprawnić: Ćwicz szybkie szkice, obserwując rzeczy w ruchu.

Na lewo: Gestukulacja pingwina w zoo, centrum: Studium ruchu, po prawej: rozgrzewkowe szkice do uchwycenia pozy

9. Style

Czym jest: Cechy sztuki charakteryzujące daną epokę, twórcę lub region. Cel: Przedstawić grafikę w atrakcyjny dla odbiorcy sposób. Jak usprawnić: Wykorzystaj własne poczucie smaku, kulturę by dotrzeć do szerszej grupy.

Na lewo: klasyczny portret w czerni i bieli, centrum: ciężka stylizacja (i dziwna) charakteru i malarskiego stylu , po prawej: mój komiks stylizacja (David Revoy).

10. Koncept

Czym jest: Projekty lokacji, wynalazków lub postaci na potrzeby konkretnej pracy. Cel: Cały czas rysować różne formy, abstrakcje i postaci pozwalając sobie na chwilę zabawy. Jak usprawnić: Zaobserwuj jaki proces towarzyszy kreatywnemu tworzeniu i staraj się to szlifować.

Nowy typ pojazdu (po lewej) to nowy rodzaj smoka (w środku) i projekt średniowiecznego domu

11. Przekaz

Czym jest: Przez obraz możemy przenieść dużo skomplikowanych informacji. Powiedzenie „obraz jest wart tysiąca słów” jest jak najbardziej na miejscu. Cel: Komunikowanie się z odbiorcami poprzez obraz. Jak usprawnić: Studiowanie zdjęć i ich interpretowanie.

Liść nie przekazuje wile emocji (z lewej), ale nagromadzenie elementów i wyraz twarzy może stworzyć kompletną historię (środkowy).
Wykorzystanie symboliki papierowego sępa z czasopism (z prawej) może stworzyć głębszy sens i mówić o nieetycznych zachowaniach w dziennikarstwie.

Podsumowanie wg. Davida

Opanowując wszystkie wspomniane cele osiągniesz łatwość w przekazywaniu emocji oraz łatwiej będzie Ci wciągać czytelnika w wykreowany świat. Poprzez szlifowanie warsztatu ćwiczysz swoją kreatywność, wrażliwość oraz wyobraźnię. By to osiągnąć należy ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Umiejętność rysowania David porównuje do mięśnia i tak jak mięsień od samego czytania poradników dla kulturystów nie urośnie, tak od samego patrzenia nie nauczysz się rysować. Dlatego należy pracować nad samodoskonaleniem by stać się unikalnym. Tekst powstał za zgodą autora (Davida Revoy) z wykorzystaniem licencji Creative Commons

Komentarze