[FREELANCE] Dobre logo cz.1: Co to znaczy „dobre logo”?


Co to znaczy „dobre logo”?

Zacznijmy od tego, że każda szanująca się firma musi mieć swoje logo. To pierwsze, z czym styka się klient. Bez niego marka nie ma twarzy – jest tylko anonimowym tworem bez tożsamości.

Projektowanie wizerunku to jeden z języków, jakim komunikuje się marka z klientem. Często to gra pozorów, które podnoszą wartość nominalną produktów. Oglądane co rusz to samo logo zaczyna wzbudzać zaufanie.

  • Logo nie powinno być nadmiernie skomplikowane i przeładowane treścią. Proste logo, najlepiej z jednym kluczowym i charakterystycznym elementem szybko zapada w pamięć nawet niewyczulonego odbiorcy.

  • Najważniejsze by logo oddawało charakter firmy. Nie musi być to dosłowność odnosząca się do branży, zawodu, czy usług – te zawsze mogą ulec zmianie. Często abstrakcja staje się kluczem do wyróżnienia na tle przemielonych na wszystkie sposoby, podobnych do siebie znaków. Warto skupić się na tym, czy firma oferuje towary wyłącznie luksusowe, czy może wyłącznie dla młodzieży itp. itd. Dogłębna analiza strategii marketingowej firmy i konkurencji (!) może naprawdę dużo powiedzieć o tym, czego ta konkretnie potrzebuje. Raz może to być odniesienie się do tradycji, a innym razem może to być coś zwariowanego i nowoczesnego. Grunt to uchwycić „to coś” i wyróżnić je na tle.

  • Powinno dobrze się skalować nie tylko pod względem technicznym (po prostu być wektorowe), ale też (co równie ważne) być czytelne niezależnie od formatu – nie ważne, czy to ogromny billboard, czy wizytówka, długopis, ect.

  • Musi być czytelne w podstawowych kompozycjach. Jeśli projekt zakłada użycie dowolnego koloru, konieczne jest też wzięcie pod uwagę wersji wyłącznie czarnej (np. na potrzeby domowych drukarek), jak i wyłącznie białej (np. bardziej wymagające projektów, w których nie jest możliwe użycie wersji kolorowej).

  • Powinno odpowiadać przynajmniej na część wybranych pytań*

    • Jak nazywa się klient / firma / produkt?

    • Co marka oferuje i komu?

    • Jakie są cele firmy?

    • Jaki jest cel kluczowy?

* Od których są też pewne odstępstwa i wyjątki, chociażby wynikające z różnej specyfiki znaków.

Część 2 >

Komentarze